Integracja Zachód-Wschód dzięki chórom


Ukraińsko-polsko-niemiecki projekt chóralny organizowany w gimnazjum Von der Leyen-Gymnasium świętuje hucznie swoją trzecią edycję.

Blieskastel:,, Już po raz trzeci w naszym gimnazjum został przeprowadzony projekt chóralny, a jeżeli w Kraju Saary coś ma miejsce więcej niż dwa razy, możemy mówić właściwie o tradycji”. Takimi słowami przywitał dyrektor szkoły Christoph Kohl gości w pełnej auli Gimnazjum Von der Leyen. Szczególnie pozdrowił Jerzego Węgrzynowskiego- dyrektora ośrodka Spons Haus, w którym podczas wymiany mieszkały chóry z Polski i Ukrainy, następnie Violettę Frys- pełnomocnika do spraw projektów partnerskich  w Powiecie Saarpfalz oraz wiceprzewodniczącego Niemiecko-Polskiego Towarzystwa w Kraju Sary, Hansa Bollingera, orędownika wymiany młodzieży z Europą Wschodnią.

„Przez trzy dni trzy chóry szkolne wspólnie ćwiczyły na zmianę  w gimnazjum Von der Leyen i Spons Haus „ tak poinformował publiczność Christoph Kohl, „a dziś chcą one zademonstrować owoc wspólnej pracy”.

Podczas koncertu słuchacze mogli usłyszeć barwny, różnorodny i zgrabnie zestawiony, międzynarodowy repertuar. Na początku zaprezentowało się zaledwie czternastu śpiewaków z chóru szkolnego ,,Niezapominajka” (dyrygentka: Natalia Iwaszkiw) Szkoły nr 8 w Lwowie z językiem niemieckim jako przedmiotem wiodącym. Ku zadziwieniu słuchaczy ta nieliczna grupka młodzieży zinterpretowała wielogłosowe utwory chóralne acappella, jak na przykład ,,Abendruhe” Wolfganga Amadeusza Mozarta czy ,,Viva tutte le vezzo-se” Feliciego Giradniniego w lśniącej czystością intonacji.

Dwudziestu czterech chórzystów i chórzystek z chóru szkolnego ,,Amantis Cantare” (pod batutą Piotra Szelążka) Gimnazjum nr 5 w Przemyślu sprawiało wrażenie niemalże profesjonalistów. Z rytmiczną oprawą sceniczną do wykonanych na cztery głosy afrykańskich piosenek ,,Sivela Kwazulu” i ,,Syjahamba” zachęcali oni publiczność do wspólnego swingowania. Przy tym rozluźnionym nastroju na sali nie było trudno około piędziesięciu ,,Leyen-Peppers” (chórzyści z chóru gimnazjum Von der Leyen) podbić serca słuchaczy  metalową balladą ,,Nothing Else Matters”. Jednak najwięcej braw zebrała wykonana w trójgłosie niemiecka pieśń ludowa ,,In einem kühlen Grunde”(z akompaniującym na fortepianie Christophem Kohlem). Podczas  finału scena okazała się za mała dla wszystkich śpiewaków. Za to objętość dźwięku była duża, gdy z około stu gardeł wybrzmiał renesansowy madrygał ,,An hellen Tagen” czy piosenki jak ,,California Dreamin’” i kanon ,, Bona nox”.

Projekt pokazał, że jest całkiem łatwo za pomocą muzyki nawiązać relacje między młodzieżą z Zachodniej i Wschodniej Europy i wydaje się, że istnieją muzyczne wspólne upodobania. To wrażenie powstaje przez międzynarodowy wybór repertuaru wszystkich chórów. Ponadto o tym, że między śpiewakami istnieje ,,muzyczna chemia” świadczą oba punkty niespodzianki. W ramach aluzji do imienia do dyrygentki chóru z Blieskastel polscy chórzyści zaserwowali jej hit Adriano Celentano ,,Susanna”. Całkowicie niezależnie od tego dwanaście najstarszych dziewcząt i chłopców z Leyen-Peppers zaskoczyli polskich i ukraińskich gości  przebojem Beatlesów ,,All you need is love”  i obrzucili, by podkreślić przesłanie piosenki, przy końcowym akordzie widownię  konfetti w kształcie serc.

 

Chór szkolny ,,Amantis Cantare“ z Gimnazjum nr 5 z Przemyśla na scenie auli Gimnazjum Von der Leyen

FOTOGRAFIA: SUSANNE GASTAUER

Artykuł przetłumaczył uczeń klasy II b naszego Gimnazjum – Damian Magirowski.